Wanneer en om welke reden zal ik een klant (extra) mailen?

Het is áltijd fijn om je gewaardeerd te voelen als klant van een bedrijf. Het is dan ook de uitdaging voor het bedrijf, ja ik ga een cliché gebruiken, om de klant zich ‘koning’ te laten voelen. Je kan, mits jij goed jouw Marketing Automation Software inzet, de klantwaarde flink verhogen en jou bedrijf een flinke boost geven door de klant persoonlijk te benaderen met leuke informatie. Dit kan onder andere met speciale gelegenheden of op speciale dagen.

Hieronder enkele voorbeelden :

De verjaardag van de klant:

Nadat een klant een bestelling bij jou heeft afgerond weet jij in veel gevallen ook de geboortedatum van de klant. Deze data kan jij gebruiken om de klant persoonlijk te feliciteren op zijn/haar verjaardag. Dit gebeurd uiteraard allemaal geautomatiseerd. Je kan de klant bijvoorbeeld een unieke kortingscode aanbieden welke hij/zij kan verzilveren in jullie shop.

Speciale (feest)dagen:

Denk hierbij aan onder andere vader-/Moederdag, Valentijnsdag, kerstmis etc. Je kan hierbij al snel seizoen gerelateerde producten aanbieden. Denk aan luchtjes en bloemen voor vader-/Moederdag en chocolade of een dinercheque rond Valentijnsdag. Dit klinkt misschien erg standaard, maar veel bedrijven vergeten hierop in te springen!

Mail verstuur na ‘X’ aantal dagen/weken na ontvangst het product of dienst:

Na een aantal dagen of weken is het zeer aan te raden om even te polsen bij de klant of alles naar wens is. Ervaring leert dat een tevreden klant maar al te graag een goede review achterlaat en een ontevreden klant vaak direct terugmailt. Reageer hier dan ook zeker op! Wanneer jij de ontevreden klant dusdanig goed helpt dat zijn klacht/probleem is opgelost zal hij/zij vaak nog tevredener zijn dan een initieel tevreden klant! Zorg er dan ook voor dat jij aan de ‘omgeturnde’ ontevreden klant een review vraagt!

Update verkocht product of dienst:

Hierin maken wij even de splitsing tussen product en dienst. Een bepaald product heeft vaak accessoires of extra opties. Het is dan ook raadzaam om de klant hierover op de hoogte te stellen. Koopt de klant een stofzuiger? Biedt hem stofzuigerzakken aan tegen gereduceerde prijs. Boekt de klant een vakantie? Biedt nogmaals de annuleringsverzekering aan!
Wanneer de klant een dienst bij jou afneemt is er vaak een mogelijkheid tot uitbreiding van deze dienst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een softwarepakket. Hoe krijg jij de klant weer een stap verder? Wat krijgt de klant hiervoor terug? Dit zijn belangrijke vragen waarop jij het antwoord weet, maar de klant vaak niet. Informeer hem/haar hier dan ook zeker over!

Cross-Selling:

Middels Klantprofielverrijking kan jij veel te weten komen over jouw klant. Je weet dan ook in vele gevallen wát een klant heeft gekocht en soms zelf ook waarom. Aan de hand van deze gegevens kan jij gerelateerde producten aanbieden uit eenzelfde categorie. Wanneer de klant bijvoorbeeld een TV heeft gekocht zou jij hem/haar kunnen benaderen met de bijbehorende Soundbar. Cross-Selling is dé manier om de klantwaarde te verhogen. Indien jij dit goed uitvoert komt dit zelfs geeneens storend over bij de klant, wat natuurlijk het belangrijkste is.