Data is macht. Dit zal je vast wel eens een Marketeer hebben horen zeggen. Ze hebben echter volledig gelijk hierin. Des te meer jij van een klant weet, des te specifieker jij de wensen van de klant tegemoet kan komen. Hoe je achter deze data komt? Klantprofielverrijking! Maar hoe gaat dit in zijn werk?
Het is natuurlijk een onbegonnen klus om alle jullie contacten en klanten te gaan bellen of een standaard E-mail te sturen en te vragen wat zijn/haar interesses zijn. Dus je zult dit op een slimme manier dienen in te richten. Dit doe je door het online gedrag van de bezoeker/klant in kaart te brengen. Waar klikt diegene op? Waar kijkt hij/zij naar en wat is zijn/haar laatste bestelling geweest? Al deze data kan jij opslaan in jouw Marketing Automation systeem.
Om dit proces te starten zijn er wel een aantal zaken die op orde dienen te zijn:
- De klant/bezoeker dient al bekend te zijn in jullie systeem(cookie geplaatst) óf zich in gaan schrijven middels een inschrijfformulier.
- De klant/bezoeker zal de cookies op jullie website(s) moeten accepteren.