Een groot gedeelte van Marketing Automation bestaat uit Content Marketing. De inhoud moet aansluiten op wat jou lezer wilt lezen/leren. Hij/zij zoekt naar antwoorden op zijn vraag of uitdaging. De kwaliteit van jouw webteksten, blogs, whitepapers en video’s zijn hierbij van groot belang. Jij bent immers de ‘kenner’ en de lezer de ‘leerling’.
Jij biedt antwoorden op basis van jouw ervaring binnen jouw specialisatie-gebied. Probeer hierin niet direct jouw product of dienst te verkopen, maar geef de bezoeker content waar jouw potentiële of huidige relatie echt iets aan heeft! Wanneer de bezoeker aan de hand van jouw informatie het probleem weet de verhelpen zal hij/zij veel eerder geneigd zijn het product of de dienst bij jou af te nemen. Zij zien jou nu immers als de expert binnen dit specialisme.
Het is essentieel dat de klant jou weet te vinden, de informatie moet namelijk wel gelezen kunnen worden. Denk hierbij aan onder andere Google Adwords, Social/Native Advertising en jouw eigen nieuwsbrieven.
Jouw content dien jij vervolgens op het juiste moment en op de juiste manier naar de juiste klant te sturen. Dit is waar Marketing Automation om de hoek komt kijken. Wanneer de bezoeker als voorbeeld een Whitepaper download, zegt dit veel over de klant. Je kan een inschatting maken van het probleem wat de klant ervaart en hierop actie ondernemen. Denk hierbij aan geautomatiseerde persoonlijke E-mails op basis van bezochte websites en bekeken Whitepapers.