Personalisatie

Bij veel van de E-mails die jij ontvangt maakt men gebruik van Personalisatie, zélfs wanneer jij dit niet door hebt. Dat is namelijk de kunst van het goed personaliseren van een E-mail óf Landingspagina. Maar hoe ga jij dit inzetten voor jou bedrijf? Ik zal jou hierin wegwijs maken met eenvoudige en snel in te zetten tips & tricks!

Het is een welbekend feit dat gepersonaliseerde E-mails en Landingspagina’s beter converteren dan standaard gegenereerde E-mails en “platte” websites. Het is namelijk altijd prettiger wanneer jij een E-mail ontvangt of website ziet die volledig naar jouw wensen en behoeftes is ingericht. Denk hierbij aan het zien van enkel relevante producten.

Wat kan ik personaliseren?

Je kunt onder meer afbeeldingen, tekst en zelfs de onderwerp regel van de E-mail personaliseren. Dit gebeurt allemaal op basis van data die jij reeds van de bezoeker/klant hebt vergaart. Dit kan zijn/haar naam zijn, maar bijvoorbeeld ook zijn/haar voorkeuren en interesses. Deze data kan jij inzetten om alleen relevante informatie te tonen aan de bezoeker/klant.

Personaliseren in onderwerp regel:

Een praktijkvoorbeeld, welk van de volgende E-mails open jij sneller?

  • Let op: Tijdelijk 10% Korting op alle vakantiereizen! Wanneer boek jij?
  • Nog aan het nagenieten van {“Laatst bezochte vakantieland”}? Nu tijdelijk 10% Korting op alle vakantiereizen! Boek snel {“Voornaam”}!

In bijna alle gevallen leidt een gepersonaliseerde onderwerp regel tot een beter open-ratio van jouw E-mail! Dit is natuurlijk de eerste én betere stap richting het beter overbrengen van jouw boodschap. Dit kan zowel een (maandelijkse) Nieuwsbrief zijn of een eenmalige mailing.

Personaliseren in tekst:

Zodra jij de ontvanger van jouw E-mail zo ver hebt gekregen dat hij/zij de mail daadwerkelijk heeft geopend, is het natuurlijk zaak om de inhoud van jouw mail ook interessant te maken voor de ontvanger. Dit doe je wederom gemakkelijk met hulp van personalisering. Alle data die jij te weten bent gekomen van de klant kan jij hierin verwerken.

Een praktijkvoorbeeld, welk stuk tekst is interessanter?

  • “Beste Klant, alleen deze maand bieden wij jou 10% korting op alle vakantiereizen. Dit geldt voor zowel nationale- als internationale vakanties! Daarnaast zijn al onze vakanties zowel geschikt voor jongeren, senioren óf het hele gezin! Wij hopen jou binnenkort te verwelkomen in één van onze winkels bij jou in de buurt of op onze website! Met vriendelijke groet, Vakantiedeals.”
  • “Beste {“voornaam”}, zoals jij kunt lezen bieden wij deze maand 10% korting op alle vakantiereizen. Dit geldt voor zowel nationale- als internationale vakanties! Al onze vakanties zijn geschikt voor {“Type samenstelling, bijv. hele gezin”}. Wij hopen jou binnenkort te verwelkomen in onze winkel in {“Winkel meest dichtbij woonplaats”} óf op onze website. Met vriendelijke groet, Vakantiedeals.”

Grote kans dat jou ook op optie twee valt. Dit omdat deze mail speciaal is afgestemd op de interesses van de ontvanger. Je zou hierin nog verder kunnen gaan door vooraf specifieke reizen te vertonen in de E-mail op basis van eerder geboekte reizen en/of gezinssamenstelling.

Personaliseren in afbeelding:

Zoals wij hierboven al kort hebben besproken, kan je er ook voor kiezen om afbeeldingen te vertonen aan ontvangers op basis van hun interesses. Je zou in dit geval één of meerdere afbeeldingkaders verwerken in jouw E-mail en deze automatisch laten invullen op basis van data.
Om even in de rol van “Vakantiedeals” te blijven, een praktijkvoorbeeld voor personaliseren van afbeeldingen :

  • Afbeelding laten zien van soort vakantie(bijv. Wintersport óf zomervakantie obv interesse)
  • Afbeelding laten zien van specifiek land (bijv. op basis van eerder geboekte reizen)
  • Afbeelding laten zien van eten(van bijv. bezocht continent)
  • Afbeelding laten zien van vakantiewinkel meest dicht bij ontvanger in de buurt.

Samenvattend

Het is als eerst extreem belangrijk dat jij klantinformatie verzameld op basis van orders, kliks in E-mails, bezochte webpagina’s etc. Deze data is letterlijk ‘goud waard’. Want dit kan er zomaar voor zorgen dat jouw resultaten via het E-mail kanaal enorm gaan stijgen. Dit proces noemt men ook wel Klantprofielverrijking.

Nadat jij jouw database hebt verrijkt met waardevolle informatie kan jij deze data inzetten om jouw klant een betere ervaring te geven met jouw E-mails en Landingspagina’s. Het is dan uiteindelijk aan de online Marketeer óf extern Marketing Bureau om deze data op een creatieve manier in te zetten. Het is namelijk de kunst om de data vóór de ontvanger te gebruiken, niet tégen. Op deze manier zal de ontvanger juist blij zijn dat jij een E-mail op maat verstuurd en niet het “Big Brother is Watching” gevoel krijgen.

Heb jij nog meer vragen over dit onderwerp? Neem vooral contact op met een van onze Marketing Automation Specialisten!