Tijdstippen

Wat is de beste dag en tijd om mijn Nieuwsbrief te versturen? En in welke frequentie?

Wij krijgen deze vraag vaak gesteld, op welke dag én op welk tijdstip verstuur ik nou mijn Nieuwsbrief? En met welke frequentie?
Laat het allereerst duidelijk zijn dat er niet één universele dag + tijdstip is waarop ieder bedrijf het best zijn Nieuwsbrief kan versturen. Dit hangt onder andere af van focus(B2C/B2B), bedrijf, sector en land. Daarnaast hangt het ook sterk af van jouw product. Om het wat overzichtelijker te maken hebben wij hieronder wat nuttige tips en weetjes voor jou samengevoegd.

Tijdstippen:

Tussen 06:00 en 10:00 :
In de ochtenduren is het over het algemeen een goed moment om jouw B2B Nieuwsbrief/mailing te versturen. Alle ontvangers zullen óf onderweg zijn naar werk of nog deels aan het opstarten zijn op werk. Bijna iedereen begint zijn dag met lezen van gemiste berichten, waaronder dus E-mails. Keerzijde hiervan is dat er veel bedrijven zijn die ’s ochtends de Nieuwsbrief versturen, je hebt dan soms ook kans om wat onder te sneeuwen onder de concurrentie. Maak dan ook absoluut gebruik van een Gepersonaliseerde Onderwerp regel.

Tussen 10:00 – 12:00 :
Binnen dit tijdbestek is het over het algemeen niet aan te raden om jouw Nieuwsbrief(zowel B2B als B2C) te versturen. Werkend Nederland is vaak productief en druk bezet in deze uren en zal dan ook minder geneigd zijn om zijn/haar Inbox te gaan doorspitten, laat staan daadwerkelijk de mail te lezen.

Tussen 12:00-13:30 :
Zowel voor B2B als B2C is het tussen 12:00 en 13:30 redelijk gunstig om te mailen. Werknemers zullen ergens binnen dit tijdbestek pauze nemen en werkgevers zullen ook een standje langzamer draaien. Vooral B2C aanbiedingen doen het goed. De werknemer kan deze aanbieding overleggen met zijn/haar collega’s en dit kan leiden tot snelle verkoop.

Tussen 13:30 en 15:00 :
Voor deze tijden geldt hetzelfde als tussen 10:00 en 12:00, beter niet. Werkend Nederland zal weer overladen worden met meetings/lastige vraagstukken en zal dan ook niet de tijd nemen om jouw boodschap tot zich te nemen. |

Tussen 15:00 en 17:00 :
Werkend Nederland zal naarmate de tijd vordert binnen dit tijdbestek zich steeds minder kunnen focussen en wat afleiding zoeken. Hier hoort dan ook vaak de ‘mailbox opschonen’ bij. Ervaring leert dat dit ook een uitermate geschikt tijdstip is om jouw Nieuwsbrief te versturen voor zowel B2B als B2C.

Na 17:00 :
De avonduren zijn erg lastig in te schatten, vooral omdat de resultaten hierin enorm verschillen per bedrijf. Het is een redelijk veilige stelling om te zeggen dat B2B mails af te raden zijn na 17:00, maar B2C is een compleet ander verhaal. Denk hierbij aan grote aankopen, doe jij dit zelfstandig of overleg je dit vaak met je partner of bekende? Denk hierbij ook aan jouw doelgroep. Zit jouw doelgroep lekker op de bank te ontspannen van een drukke dag werk? Of is jouw doelgroep niet weg te slaan van zijn/haar telefoon/laptop en blijft hij/zij continu online?

Frequentie

Over de frequentie adviseren wij áltijd het volgende. Je kan zoveel mailen als jij wilt, zolang de content maar relevant blijft. Neem hierbij als voorbeeld een Dagdeals/koopjes mailer versus een Witgoedspecialist. De Dagdeals/Koopjes mailer zal hoogstwaarschijnlijk elke ochtend een interessante mail kunnen samenstellen met unieke artikelen waar de ontvanger niet moe van zal worden. Dit omdat hij/zij kan blijven vernieuwen én elke dag dus relevante content toont. De witgoed specialist zal veel meer moeite hebben om élke dag weer met interessante informatie te komen. De meeste witgoed specialisten hebben zelfs moeite om elke week met nuttige informatie te komen. Vandaar dat hij/zij in dit geval er vaak voor kiest om een maandelijkse mailing te versturen.

Kort samengevat: Zorg dat jij jouw ontvangers tevreden houdt met nuttige content. Stuur kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Lering trekken:

Bovenstaande tijdstippen en bevindingen zijn uiteraard een gemeten en bewezen gemiddelde. Jouw mailing kan bijvoorbeeld enorm goed presteren in de avond óf op andere tijdstippen. Het is daarom enorm belangrijk om jouw E-mail goed te analyseren. Dit kan jij zelf doen Marketing Automation pakketten, maar het is aan te raden dit te laten doen door een ervaren Marketing Automation consultant. Het blijft immers een kwestie van analyseren voordat dé ideale dag en hét ideale tijdstip is gevonden.