Een aantal veelgestelde vragen op een rijtje
Wat is Marketing Automation?
Marketing Automation wordt vaak omschreven door Marketeers met de volgende zin; “Met Marketing Automation stuur jij geautomatiseerd op het juiste moment, het juiste bericht, naar de juiste persoon”.
Bovenstaande zin is het best uit te leggen door middel van een voorbeeld. Stel een klant heeft gekeken naar een paar blauwe schoenen van merk ‘X’ in maat 43 en deze uiteindelijk ook gekocht. Deze data wordt opgeslagen in het Marketing Automation pakket.
Je weet als bedrijf zijnde dan het volgende van jouw klant :
- NAW-Gegevens
- E-mail Adres
- Besteldatum
- Merk- en kleur van schoenen
- Schoenmaat
De bovenstaande data kan jij weer gebruiken om de klant te benaderen voor toekomstige acties en/of informatie. Wanneer jij bijvoorbeeld een grote partij aan schoenen in maat 43 over hebt waar jij graag vanaf wilt zou jij iedereen kunnen benaderen met deze schoenmaat die ooit actief is geweest op jouw website. Je vuurt op deze manier gerichte informatie af naar de juiste klant.
In bovenstaand voorbeeld zou je dit óók nog eens op het juiste moment kunnen doen, door een automatiseringsproces. Dit zou kunnen inhouden dat het bekende contact, ook wel ‘lead’ genoemd, een mail krijgt wanneer hij/zij een bepaalde (belangrijke) pagina bekijkt.
Is Marketing Automation wat voor mijn bedrijf?
Of je nou werkzaam bent bij een multinational, MKB óf eigenaar van een eenmanszaak bent, Marketing Automation is in alle gevallen een absolute must-have indien jij online actief bent!
Wat verstaan wij allemaal onder Online actief? Denk hierbij aan onder andere jouw website, een webshop en/of Social-Media kanalen. Het doel van deze kanalen zal altijd gericht zijn op extra sales genereren. Of dit nou direct is via een webshop, of door middel van Branding via Social Media. Het is dan ook essentieel dat jij de klant op het juiste moment benaderd met de juiste informatie zodat hij/zij een veel grotere kans heeft tot converteren!
Welke software is het meest geschikt voor mij?
Er zijn veel verschillende Softwarepakketten beschikbaar en het is dan ook gemakkelijk om verdwaald te raken in de verschillende mogelijkheden. Wij raden SharpSpring en ActiveCampaign aan. Wij hebben deze pakket verkozen op basis van prijs-kwaliteit verhouding én gebruiksgemak. Wij hebben óók bewust voor twéé pakketten gekozen i.v.m. budget en mogelijkheden.
Kan iemand dit ook voor mij doen? Ik heb er geen tijd voor!
Je kan er uiteraard voor kiezen een licentie af te nemen bij een bedrijf en iemand bij jullie intern aan te wijzen die dit gaat onderhouden en oppakken. De ervaring leert echter dat dit dan vaak een onderschoven kindje wordt en blijft, waardoor de volle potentie van dit pakket er vaak niet uit komt. Dit komt voornamelijk doordat deze software veel tijd kost om te leren, laat staan om in te richten.
Wij raden dan ook aan om dit uit te besteden aan een bureau met een ervaren Marketing Automation Consultant in dienst. Dit is aan het eind van de rit altijd voordeliger, doordat deze Consultant zowel sneller als efficiënter te werk gaat.
Welke risico's zitten eraan?
Het softwarepakket, mits juist uitgevoerd, is volledig risicoloos. Het gevaar wat er in schuilt is onervarenheid. Dit zou bijvoorbeeld kunnen resulteren in een verkeerde aanbieding naar een verkeerd persoon. Dit kan soms erg slecht aflopen.
Wanneer er een extern bedrijf voor jullie aan de slag gaat is dit risicoloos, vooral wanneer je werkt zónder vast contract voor een bepaalde tijd.
Wanneer begin ik resultaten te zien?
Marketing Automation laat zowel op de korte- als de lange termijn resultaat zien. Je kunt binnen een aantal dagen al de eerste succesverhalen verwachten. De inzet en bijbehorende omzet van Marketing Automation groeit echter exponentieel met de tijd. Een ervaren Marketing Automation Consultant zal daarom altijd zowel op de korte- als lange termijn denken.
Nog steeds geen antwoord op uw vraag?
Stuur een e-mail naar info@qstylez.nl
of bel naar 0299 - 32 11 12. Wij staan u vraag te woord!